Bästa grilltillbehöret: Tsatsiki

tsatiki2

Av någon anledning (kyliga kvällar) har det blivit mycket klassiska husmanskosttillbehör till grillningen i sommar: pommes frites, ris, gräddsås. Men nu när värmen är här längtar jag efter helt andra tillbehör, som grönsaker (innehåller mer vatten än pommes frites) och kalla såser (kalla).

Igår blev det dags att göra årets första tsatsiki, som jag går på ett tidseffektivt och snabbt sätt. Receptet är enkelt: vitlök, yogurt, gurka, salt, svartpeppar, olivolja. Gör lite som du vill. Vanligtvis rivs och pressas gurkan för att bli av med vatten, men det går också bra att skära den i kuber. Jag orkade inte leta fram svartpeppar så jag körde utan. Egentligen ska yogurten rinna av i ett filter, vilket jag aldrig gör, och har du ingen yogurt och står ut med rinnig tsatsiki kan du fuska med filmjölk. Vitlöksmängden kan vara oändlig eller nästan ingenting. Och så vidare. Men så här gjorde jag min tsatiki igår.

2,5 dl grekisk yogurt (matlagningsyogurt är också bra)
3 vitlöksklyftor, pressade
2/3 gurka, riven grovt på rivjärn
1-2 tsk salt
Olivolja

Gör så här: Börja med att riva gurkan. Bre ut den på skärbräda och salta på den för att dra ut vatten.
Skala och press vitlöken i en skål. Slå på yogurten. Veva.
Gör något annat i en kvart.
Ta gurkan i dina rena händer och pressa den över diskhon för att bli av med så mycket vatten som möjligt. Veva ner i yogurten.
Smaka av med peppar och ev mer salt (gurkan är ju redan salt).
Ringla olivolja över.
Blir ännu godare nästa dag.

tsatiki1

Posted in Glutenkänslighet, Hemlagat, Recept and tagged as ,

Comments are closed.