Äkta mat och pressetik

Akta mat 313 Akta mat 313

Hej Äkta mat!

Då jag har skrivit till er två gånger utan att få svar, skickar jag nu brevet lite rakt ut i luften så här. Ert nya nummer har kommit och det ser så härligt ut, så jag tänkte passa på att söka svar på en del frågor ni inte tycks ha lust att svara på. Det vore intressant att höra om någon av mina fina matvänner har några tankar och åsikter kring detta.

I förra numret av min favorittidning Äkta mat får varumärket Kitchen Lab mycket redaktionellt utrymme. I samband med intervju i en flersidig artikel nämns inte bara varumärket utan också tydliga köpställen: ”Kitchenlab med både webbshop och fysisk butik.” I samma nummer ägnas en hel artikel åt The Smoking Gun och på de tre sidorna nämns endast ett ställe där en rökpistol kan köpas: Kitchenlab.se. Inga alternativ till köpställen eller alternativ till varumärket The Smoking Gun anges. Så nu undrar jag om det finns ett ekonomiskt samband mellan Äkta mat och Kitchenlab, ett ekonomiskt samband som läsaren inte får känna till. Det verkar så utifrån ert innehåll.

I ett tidigare nummer av tidningen (det första?) ägnades en lång artikel åt varumärket Knivbrev.se, förklätt till en artikel om knivslipning. Artikeln gav bättre service till Knivbrev än till läsaren.

Med anledning av dessa båda märkliga omständigheter undrar jag nu om redaktionell reklam/smygreklam är en del av Äkta mats affärsidé. Jag har förståelse för att pressetiken är svår idag och gråzonerna svårmanövrerade; det betyder inte att redaktioner kan överge den. Ser fram emot svar på frågor om era eventuella samarbeten med Knivbrev och Kitchenlab, samt er syn på redaktionell integritet och pressetik. Jag hoppas att ni i fortsättningen ska bry er lika mycket om journalistik som mat. Fler och varierande källor och mer sparsam information om medverkande företag är en bra början.

mvh

Kicki Norman,
matbloggare och journalist

Posted in Okategoriserad

1 Comment

  • Följande mejlsvar fick du från vår chefredaktör Anna Michelson den 27 maj klockan 11:17:
    ”Hej,

    Tack för ditt mail, det gläder mig att du gillar tidningen!

    Vad gäller din fråga så finns det inga som helst affärsöverenskommelser
    eller ekonomiska samband med varumärkena i fråga. Att vi gjorde en artikel
    om knivbrev.se beror helt enkelt på att vi tycker att det är en smart
    affärsidé, som de är ensamma om i Sverige. Artikeln handlar heller inte
    bara om just knivbrev.

    När det gäller Kitchenlab så handlar det inte heller om någon form av
    betald reklamplats. Däremot tillstår vi gärna att vi gillar varandra, de
    har varit mycket hjälpsamma och tillhandahållit rekvisita och är dessutom
    kunniga inom sitt område. Dessutom har de en del unika prylar som går att
    få tag på i hela Sverige via webben, vilket är en stor fördel för en
    tidning med läsare spridda över landet. Vi tittar också på möjligheten
    till ett framtida samarbetet, där vi kanske får lite draghjälp att nå fler
    läsare. Men absolut inte i utbyte mot redaktionellt utrymme, i så fall ren
    annonsplats.

    Man kan förstås ifrågasätta om man alls ska ange varumärken och
    inköpsställen i ett redaktionellt magasin, men som de flesta andra
    tidningar ser vi detta som en läsarservice. Vi vet av erfarenhet att många
    undrar var man kan köpa produkterna som visas i tidningen. Jag vill
    däremot framhålla att vi själva naturligtvis väljer vilka produkter vi
    vill visa.

    Vad gäller redaktionell reklam så är min ståndpunkt att s.k. advertorials
    som görs i samarbete med ett varumärke tydligt ska annonsmärkas samt
    skilja sig typografiskt från redaktionella sidor. De företag och organisationer som kan tänkas komma ifråga för sådana samarbeten måste
    dessutom stå i samklang med vår redaktionella idé ­ annars blir det
    meningslöst för alla inblandade. Äkta Mat för för närvarande diskussioner
    kring ett sådant samarbete. Dyker det upp i tidningen kommer du tydligt
    att kunna identifiera det.

    Man kan naturligtvis diskutera om advertorials över huvudtaget är
    pressetiskt korrekta. Men med den krympande mediamarknaden för
    populärpress, ökad konkurrens och ett flitigt användande av detta koncept
    inte minst i TV och på internet (utan att man uppger detta för publiken)
    har vi helt enkelt inte råd att tacka nej.

    Men som sagt: de varumärken du nämner har inte på något sätt erlagt
    ersättning för redaktionellt omnämnande.

    Bästa hälsningar

    Anna Michelson
    Chefredaktör”